Ardeiul – sursa de vitamine si beneficii pentru corpul omenesc!

Ardeiul – sursa de vitamine si beneficii pentru corpul omenesc!
14 martie 2018 10 vizualizari

Ardeiul – sursa de vitamine si beneficii pentru corpul omenesc!

Fiindcă este inclus în foarte multe rețete de gătit, crud sau preparat, ardeiul este una din legumele cele mai căutate în anotimpul rece. Acum suntem în luna martie și calendaristic a venit primăvara! Chiar dacă vremea schimbătoare de afara încă ne face să ne ținem cojoacele pe noi, în piețele de fructe și legume au început deja să apară produsele românești de solar care aduc un aport de vitamine și beneficii pentru corpul omenesc. Și cum credeți că se fac cele mai bune legume în solar? Evident din cele mai sănătoase semințe care se plantează!

Beneficiul principal al legumelor crescute în solar este că acestea sunt o sursă de hrană proaspăta chiar și în lunile în care temperatura de afara nu permite dezvoltarea plantelor pretențioase, ca ardeiul gras sau iute, roșiile și castraveții.

Consumul de ardei, gras sau iute, în afara sezonului de cultivare naturala are un efect benefic asupra organismului. În primul rând, ardeiul conține foarte multa vitamina C, care are rol de întărire a sistemului imunitar fiindcă intervine în procesele metabolice celulare și influențează pozitiv funcționarea organismului uman. Ardeiul gras călit puțin la foc mic își păstrează un nivel considerabil de vitamina C. În plus, aceasta are un rol benefic asupra ficatului, reducând depunerea grăsimilor pe ficat și asigurând o îndeplinire normala a funcției celulei hepatice. Ardeiul gras, în special cel roșu, conține fitochimicale și carotenoide, mai ales betacaroten. Acesta are un rol anti-inflamator și antioxidant. În organism betacarotenul este transformat în pro-vitamina A și astfel ajuta foarte mult pielea prin protejarea ei împortrivă razelor ultraviolete și păstrarea unui aspect frumos. De asemenea, pe lângă funcția de protejare a sistemului imunitar, betacarotenul protejează inima de boli cardiovasculare și scade riscul apariției cancerului.

Pe lângă betacaroten, o altă carotenoida importante conținută de ardeiul gras este luteină. Această este pigmentul principal de culoare galbenă care se găsește în zona centrală a retinei, în celulele fotosensibile. Luteină protejează ochiul împotriva radicalilor liberi care îl pot deteriora și provocând cataractă. În plus, luteină este importantă fiindcă nu poate fi produsă de corpul uman, singurul mod fiind cel de a fi absorbită din exterior, din fructe și legume de preferat, sau suplimente medicale.

O componentă cheie în ardeiul gras este sulful. Beneficiile principale pentru corpul omenesc sunt că suflul curată sângele, oferă organismului rezistentă la bacterii, reduce efectele negative ale radiațiilor și poluării și încetinește procesul de îmbătrânire. Prezent în toate celulele organismului, acest mineral este important pentru menținerea sănătății pielii, părului și unghiilor și ajută la menținerea nivelului de oxigen din creier, luptând astfel împotriva oboselii și stresului.

Pe lângă vitamina C, ardeiul mai conține și alte două vitamine esențiale, și anume vitamina E și vitamina B6.

Cel mai important rol pe care îl are vitamina E este cel de protejare și ameliorare a sănătății celulare. Astfel, ea îmbunătățește aspectul fizic al celui mai mare organ al omului, pielea, prin păstrarea hidratării și protejarea împotriva radicalilor liberi – fumatul, poluarea, radiațiile UV, pesticide etc. Pe lângă asta, vitamina E este un antioxidant foarte puternic care contribuie la metabolizarea acizilor arași, zaharurilor și aminoacizilor, la menținerea sănătății și elasticității vaselor de sânge, îmbunătățirea vederii, cicatrizarea rănilor și formarea de noi țesuturi.

Vitamina B6 are o importanță foarte mare în sinteză neurotransmițătorilor, cei care permit transmiterea influxului nervos, asigurând o bună funcționare a sistemului nervos. Carența de vitamina B6 duce la anemie și pierderi în greutate, la irascibilitate și tulburări neurologice, la astenie și la predispoziție la infecții. Un aport suficient de vitamina B6 ajută la diminuarea durerilor și senzațiilor de greață asociate ciclului menstrual.

Componentă care se găsește din abundență în ardeiul iute, capsaicina este acea substanța care creează senzația de arsura și de iute când consumăm aceste produse. Regăsita și în ardeiul gras, dar în cantități mult mai mici, capsaicina scade tensiunea arterială, fiind un vasodilatator, și reduce colesterolul, are un efect antioxidant și antibacterian. În plus, capsacina reduce poftă de mâncare dacă dietă este bogată în grăsimi.

Ardeiul, gras și iute, se află printre legumele căutate de gospodine pe tot timpul anului și, inclus în meniul zilnic sau săptămânal, ne ajută să avem o dietă echilibrată și sănătoasa. Dulce la gust, ardeiul gras, roșu, verde sau galben, ne colorează salatele și viață. Și, dacă vrem picanterii, diferitele tipuri de ardei iute, roșu sau verde, găsite pe piață, ne ajută să ne satisfacem papilele gustative.